Poradnia w Wołominie

Poniedziałek - Piątek, od 8:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 19:00
Niedziela, od 8:00 do 16:00 (od 1.09.)
ul. Miła 3, 05-200 Wołomin, 3 piętro

Poradnia Warszawa Białołęka

Poniedziałek - Piątek, od 9:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 16:00
ul. Mochtyńska 65, 03-289 Warszawa

Poradnia w Wołominie

Poradnia Warszawa Białołęka

Strona głównaBlogDziecko nie chce chodzić do szkoły! Co robić?

Dziecko nie chce chodzić do szkoły! Co robić?

Kategorie:
DorosłyDzieckoLęki i nerwiceProblemy w szkole

Kiedy słyszymy zdanie: „Dziecko nie chce chodzić do szkoły„, jako rodzice czy opiekunowie czujemy niepokój i zmartwienie. W wielu przypadkach takie zachowanie nie jest wynikiem lenistwa czy buntu, ale może wskazywać na poważniejsze problemy.

Wypełnianie obowiązku edukacyjnego niektórym dzieciom przychodzi z łatwością. Dla innych jest raczej musem niż przyjemnością, ale są też tacy, którzy wręcz buntują się przed nauką. Gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły, rodzice zastanawiają się, co jest tego przyczyną. Znalezienie powodu to klucz do rozwiązania zagadki i przywrócenia uczniowi komfortu, pewności siebie oraz radości ze zdobywania wiedzy i przebywania w gronie rówieśników.

Spis treści:

Dlaczego dziecko nie chce iść do szkoły?

Co zrobić, gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły?

Co zrobić z nastolatkiem, który nie chce chodzić do szkoły?

Gdzie szukać pomocy, gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły?

 

dziecko nie chce chodzić do szkoły

Niestety odpowiedź na pytanie „dlaczego dziecko nie chce iść do szkoły” nie zawsze jest łatwa do znalezienia. O ile niechęć nie jest efektem nieprzygotowania do klasówki, zmęczenia czy konfliktu z kolegą z ławki, trwa dłużej i niesie za sobą niepokojące zmiany w zachowaniu, powinna być potraktowana poważnie. Czasem w poszukiwaniu pomocy dobrym pomysłem jest udanie się do psychologa dziecięcego.

Dlaczego dziecko nie chce iść do szkoły?

Kiedy dziecko nie chce chodzić do szkoły, rodzice zaczynają się zastanawiać nad przyczyną tego stanu rzeczy. Z czego bierze się niechęć? Czasem ze zmęczenia, niewyspania, złego samopoczucia. Problem może być całkiem „banalny” i rozmowa z uczniem, ewentualnie z jego nauczycielami pomoże w jego rozwiązaniu. Czasem jednak, zwłaszcza młodsze dzieci, zamykają się w sobie i nie potrafią lub nie chcą wytłumaczyć swojej antypatii.

Tymczasem powodów, dla których dziecko nie chce chodzić do szkoły może być całkiem sporo.

Najczęstsze powody dlaczego dziecko nie chce iść do szkoły:

  • tęsknota za rodzicami,
  • problemy z nawiązywaniem i podtrzymywaniem relacji z rówieśnikami,
  • odstawanie od grupy ze względu np. na odmienny wygląd czy specyficzny styl bycia,
  • prześladowanie przez rówieśników,
  • nielubienie nauczyciela,
  • strach przed poniesieniem konsekwencji złego zachowania,
  • dążenie do bycia najlepszym, które nie zawsze się udaje,
  • kłopoty z koncentracją i nadmierna ruchliwość utrudniająca siedzenie w ławce,
  • kłopoty ze wzrokiem/słuchem,
  • brak zrozumienia materiału, zaległości w nauce.

Obawy przed nowym środowiskiem lub zmianami

Dla wielu z nas, dorosłych, poczucie niepewności w obliczu nowości jest czymś naturalnym. Czy to zmiana miejsca pracy, czy przeprowadzka do nowego miasta – każda nowość rodzi pewien stopień lęku. Ale dla dzieci, których całe dotychczasowe życie opiera się na rutynie i znanych schematach, zmiany mogą być o wiele bardziej przytłaczające.

Wyobraźmy sobie, że jesteśmy małym dzieckiem, które przez kilka lat było przyzwyczajone do jednego przedszkola, jednej grupy rówieśników, jednego nauczyciela. Nagle wszystko się zmienia. Pierwsza klasa, nowy budynek, nowi ludzie, a także nowe wyzwania. Dziecko staje przed koniecznością dostosowania się do zupełnie innych zasad i otoczenia. Ten proces adaptacyjny może być dla niego trudny i przerażający.

Dlatego kluczem jest wsparcie i zrozumienie ze strony rodziców. Często dzieci nie potrafią wyrazić swoich obaw słowami. Może to być po prostu uczucie dyskomfortu, które manifestuje się niechęcią do szkoły. Warto zwrócić uwagę na drobne sygnały, takie jak zmieniony nastrój, problemy ze snem czy apetytem. W takich momentach istotne jest, aby dziecko czuło, że może liczyć na wsparcie rodziców, a obawy i niepokoje są traktowane poważnie.

Kluczem jest komunikacja. Warto spędzać czas z dzieckiem, pytać je o uczucia, obawy i oczekiwania. Może to pomóc w zrozumieniu źródła lęku i znalezieniu odpowiedniego rozwiązania. Ważne jest też przygotowanie dziecka do zmiany – odwiedzenie nowej szkoły przed rozpoczęciem roku, zapoznanie się z nauczycielami czy uczniami. Im bardziej dziecko będzie przygotowane, tym łatwiej będzie mu się dostosować do nowego środowiska.

Problemy z rówieśnikami: mobbing czy konflikty

Relacje z rówieśnikami odgrywają kluczową rolę w życiu każdego dziecka. To one kształtują jego poczucie wartości, pewność siebie oraz umiejętność budowania zdrowych relacji w przyszłości. Niestety, nie zawsze te relacje są pozytywne. Czasami to właśnie w murach szkoły dziecko doświadcza mobbingu, wykluczenia lub konfliktów z rówieśnikami.

Mobbing w szkole to zorganizowane, długotrwałe nękanie jednej osoby przez grupę. W wielu przypadkach dziecko, które jest celem takich działań, czuje się bezsilne, przestraszone i osamotnione. Takie doświadczenia mogą prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych, a w skrajnych przypadkach nawet do depresji czy myśli samobójczych.

Konflikty z rówieśnikami również mają negatywny wpływ na samopoczucie dziecka. Spory, nieporozumienia czy rywalizacja mogą prowadzić do poczucia odrzutu, nieadekwatności lub lęku przed szkołą.

Dlatego tak ważna jest rola rodziców w rozpoznawaniu i adresowaniu tych problemów. Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko unika kontaktu z rówieśnikami, często jest smutne, zaniepokojone lub wycofuje się z życia społecznego, warto zastanowić się, czy za tym nie kryją się negatywne relacje z kolegami czy koleżankami.

Pierwszym krokiem jest rozmowa z dzieckiem. Wspieraj, słuchaj i nie bagatelizuj jego obaw. Ważne jest, by Twoje dziecko wiedziało, że zawsze może na Ciebie liczyć. Jeśli problem jest poważny, warto porozmawiać z nauczycielem, pedagogiem szkolnym lub nawet skorzystać z pomocy psychologa. Pamiętajmy – zdrowe relacje z rówieśnikami są fundamentem dla przyszłego rozwoju naszego dziecka.

Trudności w nauce i obawa przed niepowodzeniami

Każdy z nas w pewnym momencie życia doświadczył uczucia porażki czy niepowodzenia. W wieku dorosłym potrafimy już lepiej radzić sobie z tym uczuciem, jednak dla dziecka obawa przed porażką może stać się paraliżująca i prowadzić do unikania miejsc, w których te obawy stają się bardziej realne – jak choćby szkoła.

Nie każde dziecko ma naturalne predyspozycje do wszystkich przedmiotów. Matematyka, języki obce, historia – każdy ma swoją dziedzinę, która sprawia mu trudność. Gdy te trudności stają się chroniczne, poczucie wartości dziecka może być zagrożone. Pytania typu „Dlaczego inni potrafią, a ja nie?” mogą nawiedzać małe główki każdej nocy.

Kluczowe w tej sytuacji jest, by jako rodzic, zrozumieć, że trudności w nauce nie definiują wartości Twojego dziecka. Może ono mieć inne talenty i pasje, które warto pielęgnować równocześnie pracując nad słabymi stronami.

Jako rodzic możesz pomóc w kilku kluczowych obszarach:

  • Budowanie pewności siebie: Dziel się swoimi historiami o porażkach i jak je przezwyciężałeś.
  • Wsparcie w nauce: Organizuj dodatkowe lekcje, zatrudnij korepetytora, czy korzystaj z materiałów edukacyjnych online.
  • Zrozumienie przyczyn trudności: Czasami trudności w nauce mogą wynikać z problemów ze wzrokiem, słuchem czy koncentracją.

Najważniejsze jest, aby dziecko wiedziało, że jest kochane, bez względu na wyniki w szkole. Wspieraj, zachęcaj i przede wszystkim – słuchaj. Trudności w nauce są tylko jednym etapem w życiu, a prawdziwy sukces mierzy się determinacją i zdolnością do przezwyciężania przeciwności losu.

Problemy zdrowotne i emocjonalne, które mogą wpływać na samopoczucie

Zdrowie i dobre samopoczucie naszych pociech to priorytet każdego rodzica. Często skupiamy się na ewidentnych objawach fizycznych, takich jak gorączka czy kaszel. Jednak nie zawsze pamiętamy, że takie symptomy mogą być również manifestacją problemów emocjonalnych. Szczególnie w szkolnym środowisku, gdzie presja, oczekiwania i dynamika rówieśnicza mogą być przytłaczające, problemy zdrowotne i emocjonalne mogą prowadzić do niechęci do uczęszczania do szkoły.

Niektóre dzieci mogą doświadczać chronicznych dolegliwości, takich jak bóle głowy, bóle brzucha czy nudności, które nasilają się przed chwilą wyjścia do szkoły. Inne mogą wyrażać obawy, lęki lub nawet objawy depresji. W takich sytuacjach ważne jest, aby nie ignorować tych objawów, ale próbować zrozumieć ich przyczynę i szukać odpowiedniego wsparcia.

Rozmowa z dzieckiem jest kluczowa. Pytania o to, co je martwi, czy czuje się dobrze w szkole, mogą pomóc w zrozumieniu źródła problemu. Współpraca z pedagogiem szkolnym, psychologiem lub lekarzem rodzinny również może okazać się nieoceniona.

Równie ważne jest, aby zrozumieć, że problemy zdrowotne mogą być skutkiem stresu czy napięcia. Czasami wsparcie w postaci rozmów terapeutycznych, technik relaksacyjnych czy nawet zmiany środowiska szkolnego może przynieść znaczącą poprawę w samopoczuciu dziecka.

W końcu pamiętajmy, że zdrowie naszych dzieci to nie tylko kwestia fizyczna, ale również emocjonalna i psychiczna. Inwestowanie w wsparcie i zrozumienie w tych trudnych chwilach może przynieść długoterminowe korzyści w przyszłości.

Jak widzisz większość powodów jest dosyć poważna i dość dobrze tłumaczy sytuację, w której dziecko nie chce chodzić do szkoły. Co robić, aby mu pomóc? Unikanie placówki jest niemożliwe, a wagarowanie prowadzi do zaległości. Zamiast uciekać Twoja pociecha powinna poczuć się na tyle silna i pewna siebie, że będzie w stanie stawić czoła swoim demonom. Niezbędnego wsparcia muszą dziecku udzielić rodzice, a czasem też specjalista.

Sprawdź: Pierwsza wizyta u psychologa dziecięcego.

Co zrobić, gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły?

Kiedy dziecko płacze, buntuje się, symuluje choroby i robi wszystko byle tylko uniknąć szkoły, atmosfera w domu staje się bardzo trudna do zniesienia. Jako rodzic chcesz dla pociechy tylko tego, co najlepsze, ale nie możesz w nieskończoność wypisywać usprawiedliwień. Nie tędy droga! Zacznij od znalezienia odpowiedzi na przyczynę zmiany zachowania, a potem dowiedz się, co zrobić, jak dziecko nie chce chodzić do szkoły. Na tym etapie:

  • rozmowa z dzieckiem to podstawa, ale potrzebna może być też konsultacja z psychologiem i wychowawcą, a może też z najlepszym kolegą lub koleżanką,
  • nazywaj emocje, w ten sposób ustalisz, czy dziecko czuje lęk, gniew, niepokój, smutek, łatwiej będzie Ci zrozumieć jego zachowanie,
  • zachowaj spokój – chociaż sytuacja jest mocno stresująca, Twoje nerwy tylko pogorszą sytuację,
  • zadbaj o długi i zdrowy sen dziecka – zaplanuj dzień w taki sposób, aby znalazł się w nim czas na odpoczynek, zabawę, błogie lenistwo, spacer, ulubione hobby – nauka to nie wszystko!

Pomimo wielu rozmów, prób docieczenia powodów, dla których dziecko nie chce chodzić do szkoły, nadal nie udało Ci się znaleźć przyczyny? A może wiesz już o co chodzi, ale nie jesteś w stanie pomóc córce lub synowi i nie wiesz, co zrobić, gdy dziecko nie chodzi do szkoły? W takich sytuacjach możesz skorzystać z konsultacji psychologicznej.

Zrozumienie powodów: rozmowa z dzieckiem w atmosferze wsparcia

Niezwykle ważne jest, aby pamiętać, że za każdym zachowaniem kryje się przyczyna. Gdy nasze dziecko nie chce chodzić do szkoły, naszą pierwszą reakcją może być zdziwienie lub frustracja. Ale kluczem jest podejście empatyczne i próba zrozumienia ukrytych powodów takiego postępowania.

Zamiast pytać: „Dlaczego nie chcesz iść do szkoły?”, postaraj się zadać bardziej otwarte pytania, takie jak: „Co Cię martwi w szkole?” czy „Czy coś się stało, o czym chciałbyś mi opowiedzieć?”. Takie pytania otwierają drzwi do głębszej rozmowy, gdzie dziecko może poczuć się bardziej komfortowo dzieląc się swoimi obawami.

Pamiętaj, aby zapewnić dziecku przestrzeń, w której będzie czuło się bezpieczne. Unikaj wyrażania negatywnych osądów czy wywierania presji. Tworzenie atmosfery wsparcia, gdzie pociecha wie, że jest słuchana i rozumiana, może przynieść niesamowite korzyści dla waszej relacji oraz pomóc rozwiązać problem oporu przed chodzeniem do szkoły. Ważne jest, aby stworzyć most zaufania i komunikacji z naszymi dziećmi.

Sprawdzanie, czy w szkole nie dochodzi do nieprzyjemnych sytuacji

Kiedy nasze dzieci nagle wyrażają niechęć do uczęszczania do szkoły, jednym z najważniejszych kroków jest sprawdzenie, czy nie napotykają one na nieprzyjemne sytuacje w środowisku szkolnym. Konflikty rówieśnicze, problemy z nauczycielami lub nawet mobbing – wszystkie te czynniki mogą wpływać na postawę dziecka wobec edukacji.

Zacznij od otwartej rozmowy z dzieckiem. Często dzieci boją się mówić o swoich problemach, obawiając się konsekwencji czy niewiary dorosłych. Zadawanie otwartych pytań, takich jak „Jak minął Twój dzień?” czy „Czy masz jakichś przyjaciół w klasie?” może pomóc w nawiązaniu komunikacji.

Kolejnym krokiem jest kontakt z personelem szkoły. Nauczyciele, wychowawcy, a nawet dyrektor szkoły mogą dostarczyć cennych informacji na temat zachowania dziecka w szkole, jego interakcji z rówieśnikami oraz ewentualnych problemów. Większość placówek ma mechanizmy wsparcia dla uczniów doświadczających problemów, więc warto je wykorzystać.

Ponadto warto być aktywnym w środowisku szkolnym. Uczestnictwo w zebraniach rodziców, wydarzeniach szkolnych czy wolontariat może dać Ci lepszy wgląd w to, co dzieje się na co dzień w szkole. Bycie zaangażowanym rodzicem nie tylko pomaga w zrozumieniu sytuacji dziecka, ale również pokazuje mu, że dbasz o jego dobrostan.

Wreszcie, jeśli stwierdzisz, że Twoje dziecko doświadcza mobbingu lub innych form agresji, nie wahaj się działać. Współpracuj z personelem szkoły, korzystaj z pomocy specjalistów, takich jak psycholog czy mediator, aby rozwiązać problem. Pamiętaj, że Twoja interwencja jest kluczem do zapewnienia dziecku bezpiecznego i wspierającego środowiska edukacyjnego.

Motywowanie i zachęcanie do aktywnego uczestniczenia w życiu szkolnym

Zrozumienie i wsparcie to ważne elementy, ale czasami potrzebujemy także konkretnych działań, które pomogą naszym dzieciom odnaleźć radość i cel w życiu szkolnym. Aktywne uczestniczenie w życiu szkolnym nie tylko wzmacnia poczucie przynależności, ale także może pomóc w rozwijaniu pasji i zdolności.

Zachęcaj swoje dziecko do włączania się w pozalekcyjne aktywności, takie jak kluby, zespoły sportowe czy koła zainteresowań. Wspólne odkrywanie zainteresowań pomoże dziecku znaleźć swoje miejsce w środowisku szkolnym.

Kiedy pojawiają się nowe wyzwania, takie jak trudne zadania domowe czy nadchodzące egzaminy, być może warto razem ustalić plan działania. Pracujcie wspólnie nad strategiami, które pomogą w nauce, zachowując równowagę między obowiązkami a czasem wolnym.

Nie zapominaj o regularnych pochwałach i uznaniu dla starań dziecka. Małe gesty uznania mogą przynieść wielką różnicę w samopoczuciu i motywacji do dalszego działania. Ostatecznie, będąc aktywnym uczestnikiem w życiu szkolnym dziecka, pokazujesz, że jego edukacja i dobrostan są dla Ciebie priorytetem.

Co zrobić z nastolatkiem, który nie chce chodzić do szkoły?

nastolatek nie chce chodzić do szkoły

Nastoletni wiek to trudny okres pełen zawirowań emocjonalnych, buntu i poszukiwania własnej tożsamości. Kiedy nastolatek nie chce chodzić do szkoły, może to być wyrazem głębszych problemów, które wymagają zrozumienia i wsparcia.

Zrozumienie specyfiki wieku dojrzewania i buntu

Dojrzewanie to czas, gdy młodzi ludzie próbują zdefiniować siebie w opozycji do autorytetów, takich jak rodzice czy nauczyciele. Ten naturalny proces poszukiwania niezależności może prowadzić do konfliktów i nieporozumień. Nastoletni bunt jest często postrzegany jako negatywny, ale może też być sposobem na wyrażenie niezadowolenia, lęku lub frustracji.

Zamiast traktować opór nastolatka jako osobisty atak czy brak szacunku, warto spróbować spojrzeć na sytuację z perspektywy młodego człowieka. Możliwe, że odczuwa on presję rówieśników, stres związany z nadchodzącymi egzaminami, a może ma trudności w relacjach z nauczycielami czy uczniami.

Kluczem jest komunikacja. Zamiast krytykować lub karcić, zapytaj nastolatka o jego uczucia i obawy. Staraj się słuchać bez oceniania i dawania rad. Otwarte rozmowy mogą pomóc w zrozumieniu źródła problemu i znalezieniu wspólnego rozwiązania.

Pamiętaj też, że bunt nastolatka nie jest czymś stałym. Z czasem większość młodzieży znajduje równowagę i akceptuje swoją tożsamość. Ważne jest, aby w tym trudnym okresie być dla nich wsparciem, a nie kolejnym źródłem konfliktu. Współpracuj z nastolatkiem, oferując wsparcie i zrozumienie, a wspólnie będziecie mogli przejść przez te burzliwe czasy.

Współpraca z pedagogiem szkolnym lub psychologiem

W obliczu trudności związanych z nastoletnim oporem wobec szkoły, wsparcie specjalistów może być kluczowe. Pedagodzy szkolni i psycholodzy są przeszkoleni, by rozumieć i pomagać młodzieży w trudnych chwilach.

Kiedy zauważysz, że Twojego nastolatka coś trapi, a rozmowy i próby zrozumienia nie przynoszą rezultatów, warto skonsultować się z pedagogiem szkolnym. Może on zasugerować strategie wsparcia dla Twojego dziecka, a także dostarczyć informacji o tym, co dzieje się w szkole.

Z kolei psycholog może pomóc w zrozumieniu głębszych, ukrytych problemów, które wpływają na postawę nastolatka wobec edukacji. Terapia może być miejscem, gdzie młodzież czuje się bezpiecznie, by wyrazić swoje uczucia i obawy.

Pamiętaj, że współpraca z profesjonalistami nie jest oznaką porażki. To raczej świadectwo Twojej troski o dobrostan i przyszłość Twojego dziecka. Wspólnie możecie znaleźć drogę, która pomoże nastolatkowi odnaleźć motywację i radość w nauce.

👉 Jeżeli potrzebujesz pomocy, wsparcia psychologicznego placówki naszych poradni znajdują się w:

Rozważenie alternatywnych form edukacji, które mogą być bardziej atrakcyjne dla nastolatka

Kiedy tradycyjne metody nauczania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, warto zastanowić się nad alternatywnymi formami edukacji. Dla wielu nastolatków sztywne ramy szkolne mogą być przytłaczające i nieodpowiadające ich stylowi uczenia się.

Jednym z rozwiązań może być edukacja domowa, która pozwala na indywidualne podejście do potrzeb i zainteresowań ucznia. Taki model nauczania może być bardziej elastyczny i dostosowany do tempa oraz stylu pracy nastolatka.

Inną opcją są szkoły alternatywne, które skupiają się na metodach nauczania opartych na praktyce, projekcie lub uczniu jako centralnym punkcie procesu edukacyjnego. Mogą one oferować bardziej praktyczne i angażujące doświadczenia edukacyjne.

Nie zapominaj również o kursach online lub platformach edukacyjnych, które pozwalają uczniom pracować w swoim tempie, dostosowując się do ich indywidualnych potrzeb.

Kluczem jest rozmowa z nastolatkiem i zrozumienie, czego tak naprawdę potrzebuje w swojej edukacyjnej podróży. Może to być okazja do odkrycia nowych, bardziej angażujących i skutecznych metod nauczania dla Twojego dziecka.

Gdzie szukać pomocy, gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły?

gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły

Kiedy nasze dziecko nie chce uczęszczać do szkoły, pierwszym krokiem, jaki powinniśmy podjąć, jest poszukiwanie profesjonalnego wsparcia w środowisku edukacyjnym. Wiele problemów związanych z uczęszczaniem do szkoły ma swoje źródło w samym środowisku szkolnym, a specjaliści, tacy jak pedagogowie szkolni czy doradcy zawodowi, są przeszkoleni, by pomagać w takich sytuacjach.

Konsultacje z pedagogiem szkolnym lub doradcą zawodowym

Pedagog szkolny jest w stanie zrozumieć emocjonalne i społeczne tło problemu, dzięki czemu może zaproponować konkretne strategie wsparcia dla ucznia. Może to obejmować programy wsparcia rówieśniczego, mentoring czy konsultacje z nauczycielami.

Z kolei doradca zawodowy może pomóc w zrozumieniu, jakie cele i aspiracje ma uczeń, co do przyszłej kariery. Dzięki temu możliwe jest zidentyfikowanie alternatywnych ścieżek edukacyjnych lub zawodowych, które będą bardziej odpowiadały zainteresowaniom i talentom dziecka.

Nie czekaj na eskalację problemu. Im wcześniej zwrócisz się o pomoc, tym większa szansa, że znajdziecie wspólne, skuteczne rozwiązanie. Profesjonalne wsparcie może być kluczem do zrozumienia i rozwiązania problemów, które stoją za niechęcią dziecka do uczęszczania do szkoły.

Współpraca z psychologiem lub terapeutą

Niechęć dziecka do szkoły może mieć głębokie korzenie emocjonalne. W takich sytuacjach kluczowe jest skorzystanie z pomocy specjalisty. Psycholog lub terapeuta jest w stanie rozpoznać ukryte trudności, takie jak lęk, stres czy traumy. Współpraca z ekspertem może pomóc w zrozumieniu przyczyn problemu oraz w opracowaniu indywidualnego planu wsparcia. Profesjonalista dostarczy narzędzi i strategii, które pomogą dziecku radzić sobie z emocjonalnymi wyzwaniami, a rodzicom da wskazówki, jak skutecznie wspierać swoje dziecko w trudnych chwilach.

Dla niektórych rodziców odwiedzenie psychologa może być traktowane jako ostateczność. Nie warto jednak za wszelką cenę wzbraniać się przed szukaniem profesjonalnej pomocy. Jeżeli nie wiesz dlaczego przedszkolak płacze przy rozstaniu, ma nocne koszmary, nie może zaadaptować się w grupie, a starszak popada w konflikty z rówieśnikami i symuluje choroby – zwróć się do specjalisty. Nie tylko przeprowadzi on z dzieckiem wywiad, ale też doradzi Ci, co zrobić, jak dziecko nie chce chodzić do szkoły.

Na pewno dobrym pomysłem jest zmiana podejścia do nauki. Psychologowie radzą, aby obowiązek szkolny, o którym wspominaliśmy na samym początku, potraktować jako szansę na rozwój, okazję do zdobywania nowej wiedzy, fascynującą przygodę wprowadzającą w świat dorosłych. Dzieci uwielbiają naśladować rodziców, dlatego traktując szkołę jako miejsce dobrej zabawy i okazję do zaspokojenia ciekawości, będą ją chętniej odwiedzać.

W uzasadnionych przypadkach, gdy dziecko nie chce chodzić do szkoły, gdzie jest nielubiane, nieakceptowane, nieszanowane, poziom nauczania jest nieadekwatny do jego możliwości lub potencjału najlepszym pomysłem może się okazać zmiana placówki.

Grupy wsparcia dla rodziców i dzieci w podobnej sytuacji

Kiedy staniesz przed wyzwaniem, jakim jest niechęć Twojego dziecka do uczęszczania do szkoły, możesz poczuć się osamotniony w swoich troskach. Jednakże nie jesteś w tej sytuacji sam. Wiele rodzin doświadcza podobnych problemów, a grupy wsparcia stworzone dla rodziców i dzieci mogą okazać się bezcennym źródłem pomocy.

Grupy wsparcia oferują środowisko, w którym możesz dzielić się swoimi doświadczeniami, słuchać historii innych i uczyć się od nich. Są to przestrzenie, w których rodzice mogą czerpać wzajemne wsparcie, wymieniać się radami i strategiami, jak radzić sobie z trudnościami.

Dla dzieci takie grupy mogą być okazją do spotkania z rówieśnikami, którzy przechodzą przez podobne doświadczenia. Rozmowy z innymi, którzy rozumieją ich obawy i niepokoje, mogą pomóc w zrozumieniu własnych uczuć i znalezieniu sposobów radzenia sobie z nimi.

Oprócz wsparcia emocjonalnego, grupy te często oferują praktyczne zasoby, takie jak seminaria, warsztaty czy materiały edukacyjne, które mogą pomóc w zrozumieniu i zaradzeniu problemowi. Możesz również dowiedzieć się o specjalistach w Twojej okolicy, którzy mają doświadczenie w pracy z dziećmi mającymi trudności z chodzeniem do szkoły.

Warto poszukać lokalnych organizacji lub stowarzyszeń oferujących takie grupy wsparcia. Często są one prowadzone przez doświadczonych pedagogów, psychologów lub innych specjalistów, którzy mogą dostarczyć cennych wskazówek i rad.

Jeżeli mieszkasz w Warszawie lub w jej pobliżu sprawdź ofertę TUS dla dzieci w naszej poradni.

Pamiętaj, że nie musisz stawiać czoła problemom samodzielnie. Wspólnota ludzi, którzy rozumieją i współczują, może okazać się nieocenionym wsparciem w trudnych chwilach.

Pamiętajmy, że każde dziecko jest indywidualne i wymaga indywidualnego podejścia. Współpraca, wsparcie i zrozumienie mogą być kluczem do rozwiązania problemu.

 

Teksty na stronie mają charakter informacyjny i nie zastępują usług świadczonych przez profesjonalistów.

 

O autorze

Monika Chrapińska-Krupa

Dyrektor Poradni, Psycholog, Diagnosta, Psychoterapeuta, Trener TZA
Monika Chrapińska-Krupa psycholog i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, pełni funkcję dyrektora w renomowanej poradni "Spokój w Głowie". Jej fascynacja ludzkim umysłem przenosi się również do słowa pisanego, co jest widoczne w jej zaangażowanych i przenikliwych postach. Początki jej pisarskiej ścieżki sięgają kursu copywritingu, który rozpalił w niej pasję do dzielenia się wiedzą. Ta pasja z czasem przekształciła się w kwitnący talent, który obecnie inspiruje czytelników na całym świecie. Regularnie zapraszana jako ekspertka z dziedziny psychologii do programów telewizyjnych, Monika Chrapińska-Krupa w swojej pracy łączy naukową precyzję z empatycznym spojrzeniem na człowieka, nieustannie dążąc do rozsiewania spokoju w ludzkich głowach.
Przeczytaj o autorze
Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami psychologicznymi?
Polub nas na Facebook
Udostępnij wpis na Facebooku, aby pomóc innym osobom!