Poniedziałek - Niedziela, od 8:00 do 21:00
ul. Miła 3, 05-200 Wołomin, 3 piętro
501 775 717Wyślij zapytanieUmów wizytę
Strona głównaBlogCo daje asertywność?

Co daje asertywność?

Kategorie:
DorosłyRozwój osobistyZwiązki i relacje

Dzisiaj pojęcie asertywności jest używane często, lecz nie zawsze we właściwym kontekście. Zdarza się, że pewność siebie i głośne wyrażanie swoich poglądów bywa mylone z poczuciem wyższości. Granica między asertywnością a wyniosłością może być cienka, jednak nie dla tych, którzy wiedzą, jak walczyć o swoje i stawiać granice, nie raniąc przy tym uczuć innych ludzi, ale dbając o własne – uczucia i potrzeby.

Spis treści:

Asertywność co to znaczy?

Asertywny, czyli jaki?

Osoba asertywna – jak nią być?

Postawa asertywna – jak ją wypracować?

Asertywność co to znaczy?

W ostatnim czasie tak dużo mówi się o byciu asertywnym, ponieważ ludzie żyją pod wielką presją. Z każdej strony bombardują Cię oczekiwania innych, ale też Twoje własne. Biorą się one z tego, że bierzemy udział w wyścigu szczurów, boimy się ocen wystawianych przez innych, a także chcemy gdzieś przynależeć. To sprawia, że wielu ma problem z byciem asertywnym, czyli:

  • wyrażaniem swoich emocji, uczuć, potrzeb, obaw, krytyki, niepewności,
  • stawianiem granic i mówieniem „nie”,
  • mówieniem „tak” – zgadzaniem się z innymi,
  • proszeniem o pomoc.

Dlaczego postawa asertywna jest taka trudna? Bo chcemy uchodzić za silnych, niezależnych, a zarazem nie chcemy, aby inni nas wyśmiali czy odsunęli. Chcemy pasować, a to często oznacza zgadzanie się na rzeczy, na które wcale nie mamy ochoty. To problem komunikacyjny, prowadzący do zgrzytów w relacjach, ale też wewnętrznych frustracji oraz konfliktu wynikającego z życia w niezgodzie z samym sobą. Jak widzisz, postawa asertywna jest bardzo ważna, również po to, aby odczuwać psychiczny spokój i harmonię. Ale czy można jej się nauczyć?

Asertywny, czyli jaki?

asertywny

Człowiek, który jest asertywny, to nie taki, który mówi „nie”. Sprowadzanie asertywności tylko i wyłącznie do umiejętności zaprzeczania i sprzeciwiania się innym ludziom czy narzuconym zasadom jest błędna i może prowadzić do tego, że faktycznie będziesz postrzegany jako konfliktowy, nieustępliwy, uparty i trudny we współżyciu. Nie tędy droga! Trzeba najpierw dobrze zdefiniować, kim jest osoba asertywna, aby móc zrozumieć, co nam daje asertywność i wreszcie wypracować w sobie taką umiejętność. Zatem:

Asertywność to umiejętność komunikacji wzniesiona na wyższy poziom. Osoba asertywna potrafi rozmawiać z innymi i jasno mówić, jakie są jej potrzeby, możliwości, ograniczenia. Trudną częścią jest niezgadzanie się na coś, co nie jest dla Ciebie komfortowe, ale w taki sposób, aby nie być niegrzecznym czy wulgarnym. Jednak wyzwaniem może być też przyjmowanie pochwał i docenianie własnych sukcesów – nie każdy to potrafi! Znalezienie złotego środka między chronieniem siebie a troską o uczucia innych to właśnie asertywność.

Jak widzisz, osoba asertywna nie tylko mówi „nie”. We właściwej chwili potrafi powiedzieć „tak” i przyjąć komplement, pochwałę lub samej świętować swój osobisty sukces. To ważne, aby zachować równowagę i harmonię.

Osoba asertywna:

  • umiejętnie i jasno formułuje swoje myśli, opinie, życzenia, prośby,
  • nie ma problemu z przyjmowaniem krytyki,
  • potrafi wypracowywać kompromisy,
  • słucha innych i odpowiednio reaguje (nie obraża, nie zmusza do zmiany zdania),
  • jest odporna na presję, naciski z zewnątrz, oczekiwania innych,
  • umie przyznać się do błędu,
  • potrafi prosić o pomoc,
  • kontroluje swoje emocje, ale to nie znaczy, że jest ich pozbawiona,
  • ma wysokie poczucie własnej wartości, jest pewna siebie i ma dobrą samoocenę,
  • chroni własnego dobra i dba o dobro innych,
  • potrafi powiedzieć „nie”,
  • dostrzega swoje porażki i sukcesy.

Jak widzisz asertywność to balansowanie na cienkiej linii, która oddziela to, co dobre i komfortowe dla Ciebie, od tego, czego oczekują od Ciebie inni. Bycie asertywnym to nic innego jak stawanie w obronie własnych wartości, potrzeb, z jednoczesnym szacunkiem dla postaw innych. Nie jest to sztuka łatwa, dlatego niektórzy wypracowują ją przez całe życie, a i tak nie zawsze osiągają perfekcję.

Jak być osobą asertywną?

Aby mieć większą motywację do pracy nad postawą asertywną, warto dowiedzieć się, jakie korzyści pociąga ona za sobą. Wydaje Ci się, że życie tak, jak do tej pory jest OK i nie wymaga zmian ani żadnych rewolucji. Tymczasem często nie zdajesz sobie sprawy z tego, że jest to Twoje ciche przyzwolenie na wyzysk w pracy, bycie niedocenionym w domu, a w konsekwencji nieszczęśliwym i sfrustrowanym.

Przypomnij sobie, ile razy zgrzytałeś zębami, bo znów, zamiast cieszyć się wolnym weekendem, spędzałeś sobotę w pracy albo robiłeś nadgodziny, bo szef Cię o to poprosił. Albo jechałeś na wakacje do miejsca, które wcale Ci się nie podoba, bo znajomi Cię na to namówili. A nawet oglądałeś marny serial, tracąc na niego wiele godzin, bo Twój partner koniecznie musiał go zobaczyć. Czasem określamy to mianem „sztuki kompromisu”, ale kiedy wciąż rezygnujesz z siebie na rzecz innych osób, to prawdopodobnie nie jest asertywny.

Człowiek asertywny czerpie przyjemność ze swojego życia. Spędza czas tak, jak lubi, ale umie znaleźć równowagę i kompromis (np. dzisiaj zamawiamy pizzę, bo Ty chcesz, a jutro gotujemy w domu moje ulubione danie). Jak widzisz, czasem są to drobiazgi, które ktoś mógłby uznać za nic nieznaczące. Jednak to właśnie z takich drobiazgów zbudowane jest życie. Nie pozwól, aby ktokolwiek mówił Ci, jak masz je przeżyć – wbrew sobie, swoim potrzebom, marzeniom czy możliwościom.

Co daje asertywność? Przede wszystkim:

  • możliwość swobodnego wyrażania własnego zdania, bez obaw o osądzanie czy bycie skrytykowanym,
  • szacunek innych – w ich oczach stajesz się osobą pewną siebie i zdeterminowaną do bronienia swoich granic oraz przekonań,
  • wartościowe informacje – umiejętność przyjmowania konstruktywnej krytyki pozwala wychwycić to, co złe i naprawić to,
  • jasne formułowanie swoich potrzeb i oczekiwań – druga osoba nie musi się ich domyślać, więc jest większa szansa na to, że trafnie je zaspokoi.

Warto być asertywnym dla siebie i dla innych – osób z rodziny, partnera, znajomych z pracy oraz całkiem obcych ludzi. Dobra wiadomość jest taka, że postawę asertywną można wypracować – samemu lub z pomocą ćwiczeń i psychologa.

Postawa asertywna – jak ją wypracować?

postawa asertywna

Nie każdy rodzi się z silnie ukształtowaną postawą asertywną. Możemy nawet pokusić się o stwierdzenie, że wiele osób dopiero musi ją wytworzyć, a potem pielęgnować, aby osiągnąć to, co sobie założy. Jednak dobra wiadomość jest taka, że asertywność to coś, co można wypracować. Niektórym zajmuje to lata, ale na odpowiedź, czy było warto, zawsze odpowiadają w twierdzący sposób.

Zatem, jak zbudować postawę asertywną i pozostać jej wiernym? Zacznij od:

  • jasnego formułowania swoich myśli i uczuć – sprzeciwu, gdy coś jest dla Ciebie niekomfortowe i nie masz ochoty tego robić, nawet jeśli czujesz presję i nacisk swojego rozmówcy;
  • sprzeciwiania się postawom, które są złe dla Ciebie, szkodliwe, niekomfortowe, budzące trwogę, gniew, lęk, strach – prośba o to, aby druga osoba zmieniła swoją postawę, bo jest dla Ciebie (lub innych) krzywdząca;
  • przygotowania i przedstawienia argumentacji – dlaczego dana osoba ma zmienić swoje zachowanie, jakie konsekwencje jej grożą (realne, nie chodzi o grożenie czy zastraszanie bezpodstawne);
  • stosowania się do swoich gróźb (np. jeśli pracodawca stale wymusza na Tobie zostawanie po godzinach i zagroziłeś, że w kolejnym miesiącu, gdy to się powtórzy, to zwolnisz się z pracy, faktycznie przynieś wypowiedzenie).

Tak wygląda sprzeciwianie się i stawianie granic, jednak to nie wystarczy, aby móc określić siebie jako osobę asertywną. Musisz jeszcze:

  • nauczyć się doceniać siebie, poprawić swoją samoocenę, cieszyć się i celebrować swoje osiągnięcia,
  • akceptować swoje błędy – nie traktować ich jako porażki, lecz jako okazji do nauki,
  • przyjmować komplementy i pochwały – nie umniejszać swoich zasług.

Paradoksalnie, wiele osób ma największe trudności nie ze sprzeciwianiem się, lecz z przyjmowaniem pochwał i docenianiem swoich zasług. Warto robić to metodą małych kroków – cieszyć się z każdego, nawet niewielkiego sukcesu. Jeżeli okaże się, że nie potrafisz tego, a asertywność to Twoja słaba strona, zgłoś się po pomoc psychologiczną. Podczas sesji czy warsztatów ze specjalistą nauczysz się, czym jest asertywność i jak wypracować w sobie tę postawę, aby poczuć spokój, szczęście i żyć w zgodzie z samym sobą.

Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami psychologicznymi?
Polub nas na Facebook
Udostępnij wpis na Facebooku, aby pomóc innym osobom!