Poradnia w Wołominie

Poniedziałek - Piątek, od 8:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 19:00
Niedziela, od 8:00 do 16:00 (od 1.09.)
ul. Miła 3, 05-200 Wołomin, 3 piętro

Poradnia Warszawa Białołęka

Poniedziałek - Piątek, od 9:00 do 21:00
Sobota, od 8:00 do 16:00
ul. Mochtyńska 65, 03-289 Warszawa

Poradnia w Wołominie

Poradnia Warszawa Białołęka

Strona głównaBlogZłe oceny w szkole

Złe oceny w szkole

Kategorie:
DzieckoProblemy w szkole

O tym, żeby dziecko dobrze się uczyło marzy wielu rodziców. Kiedy Twoja pociecha czerpie przyjemność z edukacji, a przyswajanie nowej wiedzy nie stanowi dla niej trudności, zazwyczaj znajduje to odzwierciedlenie w dobrych ocenach. Co jednak w sytuacji, gdy są one złe, w dzienniku zaczynają się pojawiać nieusprawiedliwione nieobecności, a na koniec roku uzyskanie promocji do kolejnej klasy stoi pod znakiem zapytania? To wcale nie musi oznaczać, że trafił Ci się „leń”! Pomoc psychologa może się okazać nieoceniona.

Wielu rodziców nie wie jak prawidłowo reagować na złe oceny w szkole dziecka. Karać? Ignorować? Rozmawiać i prosić o większe zaangażowanie w realizację obowiązku edukacyjnego? Takie dylematy spędzają sen z powiek osobom, które przecież chcą dla swoich pociech jak najlepiej. Z psychologicznego punktu widzenia warto poszukać przyczyny takiego stanu rzeczy.

Dlaczego dziecko źle się uczy?

To najważniejsze pytanie, jakie należy sobie zadać. Dlaczego dziecko się źle uczy? Jaki jest powód, że dostaje złe oceny w szkole? To frustrujące i zastanawiające, szczególnie jeśli nastolatek deklaruje, że uczy się dużo, ale wiedza ulatuje z jego głowy lub pod wpływem stresu nie odnajduje właściwych informacji do wykorzystania na sprawdzianie. Powodów, dla których mogą się pojawić problemy w szkole jest wiele, a lenistwo wcale nie jest najważniejsze (często przypinanie takiej łatki jest mocno krzywdzące i dodatkowo deprymujące).

Zatem, dlaczego dziecko otrzymuje złe oceny w szkole i z czego to może wynikać?

  • Z długiej nieobecności (np. z powodu choroby czy wagarów) i braków w wiedzy, które pojawiły się w tym czasie,
  • z problemów z koncentracją, skupieniem się, zbieraniem myśli, przetwarzaniem informacji, natłokiem obowiązków,
  • ze zmęczenia – zbyt dużo obowiązków dodatkowych – korepetycje, lekcje angielskiego, treningi piłkarskie stanowią duże obciążenie dla młodego organizmu,
  • ze swoistego buntu – młodzi ludzie często nie chcą się uczyć dla zasady, żeby zrobić na złość rodzicom lub nauczycielowi.

Powodów, dla których dziecko dostaje złe oceny w szkole jest sporo. Zawsze warto podejść do tego zagadnienia indywidualnie.

Złe oceny w szkole – jak nie reagować

Zdarza się, że ambicjonalni rodzice oczekują od swojego dziecka perfekcyjnych ocen. Nawet 4 może być dla nich niesatysfakcjonująca. Ciągle porównywanie do innych, krytykowanie, okazywanie niezadowolenia – takie zachowania prowadzą do tego, że dziecko zamyka się w sobie, niechętnie rozmawia o placówce, ukrywa noty. Im większa presja otoczenia, tym większe ryzyko, że pojawią się złe oceny w szkole. Dziecko, chcąc sprostać wygórowanym oczekiwaniom, nawet gdy będzie posiadało wiedzę, może nie umieć przekazać jej we właściwej formie. Blokada, którą wywołuje stres bardzo często sprawia, że wywołane do tablicy nie wyduka ani jednego słowa, a na ważnym teście odda pustą kartę.

Jak podejść do tematu słabych stopni?

Odpowiedź brzmi: na spokojnie i z dużą dozą wyrozumiałości. Znacznie lepsze rezultaty przyniesie rozmowa, próba wsparcia, pomoc przy realizacji obowiązków szkolnych niż ciągłe wypytywanie, musztrowanie, karanie, zakazywanie, wymaganie.

Przede wszystkim:

  • skup się na mocnych stronach dziecka – trudno wymagać od matematyka ze ścisłym umysłem, aby posługiwał się nienaganną polszczyzną i odwrotnie – dziecko wykazujące zainteresowanie literaturą niekoniecznie musi szybko i łatwo przyswajać chemiczne wzory,
  • porozmawiaj z dzieckiem, aby dowiedzieć się, z czym ma największe trudności – materiał go nie interesuje? Trudno przyswoić i zapamiętać informacje? A może ma braki i nie rozumie pewnych zagadnień?
  • zaproponuj korepetycje – zajęcia dodatkowe z przedmiotów, które interesują dziecko lub zajęcia wyrównawcze dla tych, które mają problemy z konkretnymi zagadnieniami na pewno wzmocnią poczucie własnej wartości i sprawia, że dziecko poczuje się pewniej,
  • porozmawiaj z nauczycielem – może on ma własne spostrzeżenia na temat edukacji i potencjału Twojego dziecka? Może zaproponuje alternatywną metodę nauczania, edukację domową, wsparcie w postaci dodatkowych książek czy materiałów?

Może się zdarzyć, że wszystkie próby zrozumienia powodów, dla których dziecko ma złe oceny w szkole i poprawienia jego sytuacji spełzną na niczym. Warto wtedy odwiedzić psychologa, by pomógł w ustaleniu przyczyny takiego stanu rzeczy. O ile można przymknąć oko na oceny dostateczne, o tyle permanentne uwagi, nagany w dzienniku czy zagrożenie powtarzaniem roku są problemem i mogą mieć poważne konsekwencje w przyszłości. Na szczęście w większości przypadków edukację szkolną udaje się ukończyć pozytywnie.

O autorze

Monika Chrapińska-Krupa

Dyrektor Poradni, Psycholog, Diagnosta, Psychoterapeuta, Trener TZA
Monika Chrapińska-Krupa psycholog i certyfikowany psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, pełni funkcję dyrektora w renomowanej poradni "Spokój w Głowie". Jej fascynacja ludzkim umysłem przenosi się również do słowa pisanego, co jest widoczne w jej zaangażowanych i przenikliwych postach. Początki jej pisarskiej ścieżki sięgają kursu copywritingu, który rozpalił w niej pasję do dzielenia się wiedzą. Ta pasja z czasem przekształciła się w kwitnący talent, który obecnie inspiruje czytelników na całym świecie. Regularnie zapraszana jako ekspertka z dziedziny psychologii do programów telewizyjnych, Monika Chrapińska-Krupa w swojej pracy łączy naukową precyzję z empatycznym spojrzeniem na człowieka, nieustannie dążąc do rozsiewania spokoju w ludzkich głowach.
Przeczytaj o autorze
Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami psychologicznymi?
Polub nas na Facebook
Udostępnij wpis na Facebooku, aby pomóc innym osobom!