Trening Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych dla dzieci

Dzieci potrzebuj膮 wsparcia, aby odnale藕膰 si臋 w otaczaj膮cym je 艣wiecie. Niekt贸rym wystarczy obecno艣膰 rodzic贸w, nauka wynoszona z przedszkola, a potem ze szko艂y. Jednak s膮 te偶 tacy, kt贸rzy maj膮 trudno艣ci z zaadaptowaniem si臋 w 艣rodowisku, komunikowaniu si臋, kontrolowaniu swojego zachowania. Im z pomoc膮 przychodzi TUS. Dowiedz si臋 wi臋cej na temat Treningu Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych.

Co to jest TUS?

TUS to Trening Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych, kt贸ry ma na celu wsparcie dzieci i m艂odzie偶y z dysfunkcjami. Posiadanie zdolno艣ci komunikowania si臋, nawi膮zywania i podtrzymywania relacji, reagowania adekwatnie do sytuacji to co艣 niezb臋dnego, by prawid艂owo funkcjonowa膰 w spo艂ecze艅stwie. Zazwyczaj umiej臋tno艣ci przychodz膮 naturalnie, ewoluuj膮 w procesie dojrzewania, a zakorzeniaj膮 si臋 dzi臋ki obserwowaniu oraz na艣ladowaniu innych 鈥 doros艂ych i r贸wie艣nik贸w.

Kiedy te naturalne mechanizmy nie dzia艂aj膮 tak jak powinny, a dziecko ma trudno艣ci adaptacyjne, czuje si臋 niepewnie, nie umie sobie poradzi膰 ze stawianymi wymaganiami czy oczekiwaniami, czuje si臋 grosze, izoluje si臋, popada w kompleksy, a nierzadko r贸wnie偶 w stany depresyjne. Odpowiednio wcze艣nie wykryte trudno艣ci to pierwszy krok do skierowania na Trening Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych.

TUS to wsparcie, kt贸re mo偶e przynie艣膰 bardzo dobre efekty w kr贸tkim czasie. A skoro tak, to warto z niego skorzysta膰, wyszukuj膮c 膰wiczenia praktyczne TUS. W Wo艂ominie s膮 one organizowane w gabinecie Spok贸j w G艂owie. Mog膮 z nich skorzysta膰 zw艂aszcza m艂odsze dzieci oraz m艂odzie偶 z dysfunkcjami, jednak coraz cz臋艣ciej pomocy w tym obszarze szukaj膮 te偶 doro艣li. Wraz z popularyzacj膮 tej metody terapeutycznej okazuje si臋, 偶e mo偶e by膰 ona wsparciem tak偶e dla dzieci zdrowych, lecz bardzo nie艣mia艂ych, wycofanych, maj膮cych trudno艣ci z adaptacj膮 w nowej grupie.

Dla kogo jest TUS?

Uczestnikami zaj臋膰 z TUS s膮 dzieci i nastolatkowie, kt贸rzy maj膮 trudno艣ci z komunikacj膮 oraz odnajdywaniem si臋 w spo艂ecze艅stwie. Zaj臋cia mog膮 by膰 skonstruowane w taki spos贸b, aby ca艂o艣ciowo obejmowa艂y problemy lub koncentrowa艂y si臋 tylko na tych najwa偶niejszych (np. zwalczaniu agresji czy nie艣mia艂o艣ci). Dlatego w praktyce niemal ka偶dy mo偶e skorzysta膰 z Treningu Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych, sprawdzaj膮c wcze艣niej czy tematy zaj臋膰 TUS pokrywaj膮 si臋 z tym, czego oczekujesz dla swojej pociechy.

Dla kogo szczeg贸lnie pomocny oka偶e si臋 TUS? Dla dzieci:

  • autystycznych,
  • z Zespo艂em Aspergera,
  • z ADHD,
  • z zaburzeniami zachowania,
  • bardzo nie艣mia艂ych.

Co wi臋cej TUS dla dzieci to tylko jedna cz臋艣膰 oferty. Gabinety psychologiczne, widz膮c zainteresowanie t膮 metod膮, jak r贸wnie偶 dobre efekty, kt贸re przynosi, proponuj膮 Trening Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych doros艂ym. Szczeg贸lnie osobom z fobiami spo艂ecznymi lub zaburzeniami na tle nerwowym, a tak偶e introwertykom, kt贸rzy chc膮 wyj艣膰 ze swojej strefy komfortu.

 

tus dla dzieci

TUS w Wo艂ominie 鈥 tematy zaj臋膰

Aby TUS przyni贸s艂 jak najlepsze rezultaty, wa偶ne jest dopasowanie programu i tematyki zaj臋膰 do potrzeb oraz mo偶liwo艣ci danej grupy. Jednak og贸lnie w harmonogramie spotka艅 przewidziane jest poruszanie oraz rozwijanie takich zagadnie艅 jak:

  • umiej臋tno艣膰 nawi膮zywania relacji z innymi 鈥 to, co niekt贸rym dzieciom przychodzi swobodnie i naturalnie, dla niekt贸rych jest ogromn膮 trudno艣ci膮. Relacje z r贸wie艣nikami nie zawsze s膮 艂atwe, a dla dzieci potrzebuj膮cych Treningu Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych problemy zaczynaj膮 si臋 ju偶 na etapie przedstawienia si臋, w艂膮czenia do zabawy. Wsp贸lne zabawy tematyczne np. w przedszkole, sklep czy szpital pozwalaj膮 najm艂odszym wczu膰 si臋 w r贸偶ne role i sytuacje. Ich wizualizacja znacznie u艂atwia odnalezienie si臋 w podobnej sytuacji w prawdziwym 偶yciu,
  • umiej臋tno艣膰 radzenia sobie z emocjami 鈥 to co艣, z czym problem maj膮 nawet doro艣li, jednak na poszczeg贸lnych etapach rozwoju cz艂owiek doskonali kontrolowane z艂o艣ci, pow艣ci膮ganie z艂ych, zbyt gwa艂townych reakcji. Dzieci podczas TUS r贸wnie偶 ucz膮 si臋, jak panowa膰 nad agresj膮, poznaj膮 poszczeg贸lne emocje, wiedz膮, jak rozpozna膰 smutek, frustracj臋, rozczarowanie,
  • umiej臋tno艣膰 wsp贸艂pracy w grupie 鈥 dzieci, kt贸re maj膮 problemy z nawi膮zywaniem relacji w naturalny spos贸b separuj膮 si臋 od r贸wie艣nik贸w. Oznacza to tak偶e, 偶e nie potrafi膮 pracowa膰 w grupie 鈥 dzieli膰 si臋 obowi膮zkami, przyjmowa膰 na siebie zada艅, poddawa膰 si臋 dzia艂aniu lidera czy samemu przejmowa膰 jego rol臋,
  • umiej臋tno艣膰 samokontroli (kontroli zachowania) 鈥 bycie otwartym i szczerym to domena dzieci. Jednak w przypadku tych ch艂opc贸w i dziewczynek, kt贸rzy maj膮 problemy z adaptacj膮 w grupie czy wyj艣ciem z w艂asnej strefy komfortu, problemem jest nadmierna eskalacja uczu膰 i dzielenie si臋 wszystkimi 鈥 pozytywami oraz negatywami z otoczeniem. To oznacza, 偶e tacy pacjenci maj膮 sk艂onno艣膰 do wybuch贸w z艂o艣ci, p艂aczu z bezsilno艣ci, ale te偶 niekontrolowanej euforii. Nazwanie prze偶y膰, a nast臋pnie pracowanie nad sposobem ekspresji pozwala panowa膰 nad zmiennymi stanami emocjonalnymi,
  • umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania konflikt贸w 鈥 r贸偶nice pogl膮d贸w, oczekiwa艅, styl贸w 偶ycia, przekona艅 i wielu innych aspekt贸w to zarzewia konflikt贸w mi臋dzy doros艂ymi i dzie膰mi. Uczestnicy TUS poprzez szlifowanie umiej臋tno艣ci radzenia sobie ze stresem, skupianiu si臋 na uczuciach innych ludzi oraz szanowania ich odmienno艣ci ucz膮 si臋, jak rozwi膮zywa膰 konflikty w spos贸b konstruktywny. Nabieraj膮 wprawy w zdrowym prze偶ywaniu trudnych emocji, s膮 gotowi do przebaczania lub wyci膮gania r臋ki na zgod臋.
  • przestrzeganie ustalonych zasad 鈥 to jeden z filar贸w Treningu Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych dla dzieci. Ju偶 od najm艂odszych lat Twoja pociecha potrzebuje ustalonych odg贸rnie zasad, norm, kt贸re obowi膮zuj膮 w jej najbli偶szym otoczeniu. Je偶eli m艂ody cz艂owiek nie potrafi si臋 do nich podporz膮dkowa膰, to spotkaj膮 go problemy w domu rodzinnym, potem w plac贸wkach edukacyjnych, wreszcie trudno艣ci w pracy. Poprzez ustalanie prostego, zrozumia艂ego oraz adekwatnego dla wieku kodeksu post臋powania, dzieci ucz臋szczaj膮ce na 膰wiczenia praktyczne TUS rozumiej膮 wa偶no艣膰 zasad, a z czasem nie tylko ucz膮 si臋 ich przestrzegania, ale te偶 wprowadzaj膮 w艂asne,
  • odreagowywanie napi臋膰 emocjonalnych 鈥 stresy z domu, szko艂y, podw贸rka, zaj臋膰 sportowych i innych odbijaj膮 si臋 na m艂odym cz艂owieku. Niekt贸rzy nie potrafi膮 ich przepracowa膰, wyrzuci膰 z siebie, zdystansowa膰 si臋. 膯wiczenia praktyczne TUS pomagaj膮 dzieciom w zdrowym odreagowywaniu zw艂aszcza stres贸w, ale te偶 innych napi臋膰 im towarzysz膮cych. Poprzez 膰wiczenia, sport, rozmow臋, wsp贸ln膮 zabaw臋 ucz膮 si臋 rezygnacji z nieprawid艂owych, destrukcyjnych zachowa艅 (gryzienia, kopania, j膮kania si臋, wyrywania sobie w艂os贸w, obgryzania i skubania paznokci),
  • modyfikowanie zachowa艅 na bardziej aprobowane spo艂ecznie 鈥 nie wszystkie zachowania s膮 akceptowane w spo艂ecze艅stwie. Wszelkie przejawy destrukcji, agresji s艂ownej czy cielesnej, w艂amania, kradzie偶e oraz wiele innych spotyka si臋 ze sprzeciwem, a nawet dotkliwymi karami, je艣li s膮 wykroczeniem poza przepisy prawa. Dlatego wa偶ne jest, aby od najm艂odszych lat uczestnicy zaj臋膰 TUS byli przygotowywani do funkcjonowania w spo艂ecze艅stwie, kt贸re zakazuje pewnych zachowa艅, a na inne patrzy przychylnie.

 

trening umiej臋tno艣ci spo艂ecznych

Jak wygl膮da TUS 鈥 膰wiczenia praktyczne i zaj臋cia teoretyczne

Zastanawiasz si臋 nad tym, jak wygl膮daj膮 zaj臋cia TUS? 膯wiczenia praktyczne oraz teoretyczne odbywaj膮 si臋 w ramach regularnych spotka艅, zazwyczaj raz w tygodniu. Wa偶ne jest, aby grupa spotyka艂a si臋 zgodnie z ustalonym harmonogramem, bo tylko wtedy uczestnicy nabieraj膮 zaufania do siebie nawzajem oraz do terapeuty. Wykreowanie przyjemnego, sprzyjaj膮cego rozwojowi 艣rodowiska to nie艂atwe wyzwanie, kt贸remu podo艂ali specjali艣ci TUS z Wo艂omina.

W poradni psychologicznej Spok贸j w G艂owie organizowane s膮 spotkania ukierunkowane na Trening Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych dla dzieci. Tematy zaj臋膰 TUS s膮 ustalane zawsze w oparciu o indywidualne potrzeby grupy i podzielone na bloki tematyczne. Spotkania trwaj膮 godzin臋 (w m艂odszych zespo艂ach) i d艂u偶ej (nawet 1,5 godziny) w grupach starszych. Co obejmuje harmonogram takiego spotkania?

  • Podsumowanie ubieg艂ego tygodnia 鈥 podzielenie si臋 sukcesami lub pora偶kami.
  • Cz臋艣膰 merytoryczna i trenowanie nowych umiej臋tno艣ci 鈥 rozmawiania, rozwi膮zywania konflikt贸w, panowania nad z艂o艣ci膮 poprzez odgrywanie scenek i analizowanie sytuacji 鈥瀦 偶ycia wzi臋tych鈥.
  • Podsumowanie zaj臋膰 鈥 zwr贸cenie uwagi na to, co posz艂o dobrze, a co wymaga poprawy.

Efekty spotka艅 grupowych zazwyczaj s膮 bardzo dobre i zauwa偶alne do艣膰 szybko. Cho膰 oczywi艣cie ka偶de dziecko jest inne, ma inne problemy emocjonalne i umiej臋tno艣ci poznawcze, to w grupie r贸wie艣niczej, pod okiem do艣wiadczonego terapeuty otwiera si臋 i pracuje nad swoim zachowaniem. Najlepsze rezultaty osi膮gaj膮 m艂odsze dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym, bo jest to optymalny moment na kszta艂towanie m艂odego cz艂owieka. Jednak zawsze warto pami臋ta膰 o tym, 偶e nie ma z艂ej chwili na rozpocz臋cie Treningu Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych. Kluczem jest po prostu opracowanie najlepszych temat贸w zaj臋膰 TUS z uwzgl臋dnieniem r贸wnie偶 wieku uczestnik贸w.

Czy warto skorzysta膰 z zaj臋膰 TUS?

TUS to bezpieczna forma terapeutyczna, kt贸rej celem jest wspieranie naturalnego, harmonijnego rozwoju emocjonalnego dziecka. Nabywanie i kszta艂towanie umiej臋tno艣ci spo艂ecznych jest wa偶ne na ka偶dym etapie 偶ycia 鈥 przydaje si臋 przedszkolakom, uczniom, pracownikom, ma艂偶onkom. Pomaga funkcjonowa膰 w spo艂ecze艅stwie, budowa膰 udane relacje z przyjaci贸艂mi, cz艂onkami rodziny oraz partnerem. Dobre do艣wiadczenia, kt贸re uczestnik TUS gromadzi w czasie ca艂ego cyklu zaj臋膰, na pewno pozytywnie wp艂yn膮 na jego ca艂e p贸藕niejsze 偶ycie. Poprzez modelowanie i generowanie zachowa艅, odgrywanie scenek, pr贸by rozumienia i regulowania emocji przystosowuje si臋 do wsp贸艂pracy w grupie.

Maj膮c na uwadze cel oraz przebieg Treningu Umiej臋tno艣ci Spo艂ecznych mo偶na z ca艂膮 pewno艣ci膮 stwierdzi膰, 偶e taka forma wspierania m艂odych ludzi przynosi bardzo dobre efekty. Dlatego, je艣li zastanawiasz si臋 nad skorzystaniem z tego typu terapii, um贸w si臋 na spotkanie ze specjalist膮 TUS w Wo艂ominie w poradni Spok贸j w G艂owie i poznaj szczeg贸艂y. Warto si臋 pospieszy膰, bo grupy s膮 niewielkie, zatem liczba miejsc jest ograniczona.

Je偶eli masz jakie艣 pytania, potrzebujesz wi臋cej informacji na temat TUS zadzwo艅 do nas lub napisz!

chandra

Jak radzi膰 sobie z jesienn膮 chandr膮?

Wiele os贸b zastanawia si臋 nad tym, jak radzi膰 sobie z jesienn膮 chandr膮. Je艣li jeste艣 osob膮, kt贸ra odczuwa obni偶enie …

depresji objawy

Depresja – co to? Rodzaje depresji, objawy depresji

Depresja to rodzaj zaburzenia, kt贸re wi膮偶e si臋 z odczuwaniem rozpaczy, pustki, smutku o d艂ugotrwa艂ym i intensywnym …

nerwica l臋kowa

Nerwica l臋kowa – co to? Jak pom贸c?

Zaburzenia l臋kowe to rodzaj nerwicy, kt贸re intensyfikuj膮 si臋 pod wp艂ywem czynnik贸w 艣rodowiskowych i psychologicznych. …